Recensie: De slapende rechter

Met een slapende uil op de kaft illustreert het boek prima waar het over gaat. De symboliek van de uil staat onder andere voor wijsheid. Een rechter dient op deze manier te worden bekeken: als een wijs man of vrouw. Maar wanneer de rechter slaapt zal deze wijsheid de rechter ontgaan.

IMG_5291
Een slapende rechter waant zich dan al snel in een justitiële dwaling en wie meer wil weten over dit soort onderwerpen, op een begrijpelijke manier, kan van het boek: ‘De slapende rechter’ prima gebruik maken. Het boek beschouwt een aantal casussen op een nogal lyrische en nonchalante manier. Met daarbij telkens dezelfde conclusie: een -om het zomaar te noemen-  slapende rechter.
IMG_5274
Nu lijkt het alsof ik wat te klagen heb over het boek terwijl dit niet zo is. Mijn inziens heeft het boek een goede opzet. In begrijpelijke taal bespreekt het boek (zoals hiervoor al aangegeven is) een aantal casussen waarbij een justitiële dwaling zich voordeed.

Wat het taalgebruik betreft is dit boek een betere manier om juridische probleemstukken te onderzoeken dan andere boeken waarin juridische probleemstukken onderzocht worden. Zodoende kan niet alleen de jurist maar ook een leek zich aan het boek wagen en zo beter inzicht te krijgen in juridische probleemstukken zoals een justitiële dwaling.

Een minpunt is wel dat het boek ook verwijst naar een ander boek geschreven door een van de auteurs van ‘De slapende rechter’. Tevens lijkt het ook alsof in het boek ‘De slapende rechter’  naar andere kennis van de auteurs (zoals sturend verhoren) verwezen wordt en lijkt het alsof de lezer alsnog voorkennis dient te hebben van bepaalde zaken. Terwijl dit boek niet uiterst en alleen bestemd is voor lezers uit de juridische wereld. Hierdoor kan het boek soms onduidelijk geschreven zijn wanneer iemand die voorkennis niet heeft.

Daarentegen kent het boek veel goede kanten. Mijn inziens wordt de casuïstiek voldoende besproken, althans ruim genoeg om de lezer genoeg relevante feiten te verschaffen om zodoende een conclusie te kunnen trekken. Ook al beschrijf ik dat de conclusie op hetzelfde neerkomt, er worden genoeg argumenten na een casus gegeven waarom de auteurs van mening zijn dat de conclusie zo moet zijn zoals die in het boek is. (Ik beschrijf het zo vaag omdat ik niet alles van dit boek wil prijsgeven, wie geïnteresseerd raakt kan het boek zelf aanschaffen.)

IMG_5273Het boek leest echter wel gemakkelijk weg. Het is niet te lang en helemaal niet langdradig (wat veel mensen vaak wel jammer genoeg schijnen te denken wanneer het om juridische zaken gaat).  Het boek houdt de lezer constant alert en spreekt daarbij ook de lezer als het ware aan. Op deze manier blijft de aandacht van de lezer op het boek gericht en kan men  de casuïstiek beter volgen. Het boek zet ook aan tot meedenken en daarnaast zet het ook boek ook aan tot, als het ware, ‘meediscussiëren’.

IMG_5288

Mijn inziens is dit boek het geld echt waard en een goede aanvulling voor je boekenkast, vooral wanneer je geïnteresseerd bent in justitiële dwalingen. Ben je nu nieuwsgierig geraakt: voor 20 euro is het boek van jou (via bol.com).  Hopelijk heb jij het boek na het lezen van deze blog zo snel als mogelijk in je handen en kun je gaan genieten van een paar interessante en zeer zeker boeiende casussen om zodoende een beter inzicht te krijgen in justitiële dwalingen.